onsdag 22. april 2015

22.4.2015: Innkallingstrening og kjeding av øvelser

I dag har det blitt mye kontorarbeid og lite hundetrening. Men, kvelden kom - og det ble litt trening :-)

1. Innkallingstrening og rett i lek. Ser vi må repetere litt slipp ("takk") trening, da snuppa ble vel ivrig og ikke slapp med en gang. Ellers veldig bra :-)

2. Agility slalåm. Jeg belønner for fremoverbevegelse. Jeg har ikke mye erfaring med agility, så her prøver jeg meg frem. For å unngå at det blir stakato og hun hele tide snur seg mot meg har jeg nå begynt å kaste ball eller godbit når hun er i slalåmen litt foran meg. Ser ut til at det fungerer greit, men vi er ikke helt i mål ennå.

3. Mørket kom og vi gikk på låven og trente litt freestyle. Først gikk jeg gjennom programmet uten hund. Akkurat det er jeg stolt over, for er ikke veldig flink til det. Men skal jeg lære programmet så er det det jeg må gjøre - og skal jeg gjøre forandringer så er det da det er lettest å se hva som kan bli trøblete.
Deretter jobbet jeg med 4 av øvelsene. Kjedet dem sammen. De er nok ikke helt riktig tilpasset musikken, men det får foreløpig være. Forhåpentligvis kommer vi der til slutt :-)

Müsli har en tendens til å komme inn på badet mens jeg sitter på do. Har ikke noe i mot det om hun bare lukker døren etter seg - noe hun ikke gjorde på eget initiativ. Så da var det å sette i gang med å trene det..
- Begynte med å bruke snuten. Altså hun skjøv døra med snuten. Det er en stor, treg og gammel dør som er for tung til at hun klarte å skyve den igjen på det viset.

- Da gikk jeg over til å lære henne å ta labbene på dørhåndtaket og skyve døren igjen. Det gikk nesten, men vi kom aldri helt i mål. Den ble bare nesten lukket, og gikk så opp igjen. Og det kan man ikke ha noe av når man gjør sitt fornødne...
- Så da ble det å lære henne å skyve døra igjen med hoften. Dvs., først bruke dørhåndtaket, for så å skyve den helt igjen med hoften/siden. Og da kom vi i mål :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar