mandag 13. april 2015

13.4.2015 Kantarellsøk - og litt å ta læring av..

I dag hadde jeg planlagt å kjøre til Skollenborg for å gå litt spor. Sånn mellom besøk av hovskjærer og middagslaging. Men - hovskjæringen tok lang tid i dag, det ble derfor ikke tid til spor.

Heldigvis har jeg kantareller i fryseren, så tok ut noen få - håndterte dem med klype for minst mulig av min lukt - og tok kantarellsøk i hagen.

Kom ikke så langt med kantarellsøket til Müsli i fjor. Dvs., inne ingen problemer - ute uten forstyrrelser, ok. Fikk aldri rotet meg til en treningsøkt i skogen - og det er jo der kantarellene vokser, så det er kantarellmålet til Müsli i år. Søke kantareller på ordentlig ;-)

I dag fant hundene det som var blitt lagt ut uten problemer :-) En runde til i hagen tenker jeg, så er Müsli klar for å prøve søket på jordet.



 
Müsli har lokalisert
Jack lokaliserer

Sittmarkerer


Sittmarkerer

Så til det som ikke gikk som det skulle... Müsli var med på passeringskurs. I dag skulle hun og Amos (Cilles amerikanske bulldogg) vise øvelsen "sitt og blokker". Jeg skulle først vise trening av sitt fra bevegelse med Müsli. Noe hun faktisk gjør daglig når vi møter biler langs veien hjemme... Men i dag ville hun absolutt ikke sitte - så nesten ut som om hun syntes det hele var svært ubehagelig. Kom ingen vei med det...
Etterpå skulle Cille få Amos i sitt mens Müsli og jeg passerte. Også det ble rot.. Amos kom frem, Müsli var litt for lik flexibåndhunden vil skulle late om hun var...
 
Litt pinlig - men får prøve å ta læring av det.
Selv om Müsli ikke er problematisk når vi møter hunder så skal hun fungere bra som demohund. Så hvordan fikser jeg det? Jo - ved å trene!
Usikker på hva som var problemet hennes i dag - men hovedgrunnen er at vi ikke har trent nok. Sannsynligvis var jeg urettferdig mot henne, rett ut av bilen for å jobbe. Ideelt sett så skal hun jo takle det også en gang i blant, så nå er det full skjerpings fremover slik at hun på neste kurs fikser det uansett :-) Så ser du Müsli og meg langs vegen, ikke bli forundret om Müsli plutselig setter seg og jeg stiller meg foran ;-)
 
Om noen lurer på hvordan øvelsen skal se ut så er det med på denne videosnutten:
 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar