onsdag 15. april 2015

14. og 15.04.2015 Kantarellsøk, passeringstrening, handlingtrening - og litt til

Jeg burde ha æresmedlemskap i korttidsminneforeningen; for hva har jeg egentlig trent på de to siste dagene?

I går hadde Müsli kantarellsøk i hagen. 4 utlagte kantareller - 4 fine søk og sittmarkeringer. Det samme hadde Jack.
Kantarellene ble plukket i fjor med svart pose på hendene... Og så frosset ned. Jeg legger dem ut uten å ta på dem - bruker klype. Minst mulig menneskelukt, men helt som de som vokser ute blir det jo ikke.

I og med det har gått bra både inne og i hagen, så la jeg dem i dag ut på jordet. Ca. 6 mål stort, men jeg spredte dem ikke på hele. Tråkket litt rundt slik at det var litt spor på kryss og tvers. Jack fikk første søk.  Han var på med en gang og fant alle, en etter en. 5 stk med god avstand mellom hver.

Deretter la jeg ut nye, men på samme sted (pga at det alltid vil sitte igjen litt lukt der kantarellen var), og hentet Müsli. De 4 første tok hun ganske raskt og med høy motivasjon. Den 5. tok det litt mer tid før hun fant, hun ble litt opptatt av andre lukter. Men, hun kom i mål, fikk masse ros og ball som belønning. Kulere enn pølsebit!

Av med signalskjerfet, og en runde med innkallingstrening - rett i lek :-)

.........................
Handlerkurs:
venter på tur - handlerkurs
 
Utstilling kommer aldri til å bli min greie, men jeg har nå satt meg som mål at Müsli skal få seg en blå sløyfe i løpet av året :-)
Så når Kongsberg Hundeklubb har gratis handlerkurs for medlemmene så blir vi jo med ;-)
 
Det var ikke så mye kurs, mer trening med en som fortalte hva vi skulle gjøre. Han var nok veldig flink, veldig hyggelig og grei - men kanskje han trodde alle hadde det man trenger av kunnskaper? Jeg savnet litt forklaring på hvorfor vi skulle gjøre det vi gjorde, og litt om hva som egentlig skjer på en utstilling. Hva som er viktig, hva som bedømmes. Litt kom frem under spørsmålsrunden på slutten - og det er vel egentlig bare å spørre og grave.
 
Det jeg vet jeg aldri kommer til å gjøre er å ha båndet høyt oppe bak ørene for å kunne gå inn og korrigere bedre. Og hvorfor bør båndet sitte der? Jeg kunne ha spurt, gjorde det ikke. Tenker det har med ubehag å gjøre.
 
Men, når det er sagt - det ble lagt mye vekt på at hunden skal trives i ringen. Både instruktør/dommer og de erfarne utstillerne var tydelige på det.
 
Jeg hadde ikke utstillingsbånd, men fik låne av Trude (Müslis "bestemor"). Jeg er livredd for å påføre snuppa ubehag når jeg har på et så tynt bånd, og jeg synes det er ubehagelig å holde i den tynne snoren. I starten ble det nok mye rot grunnet min kløning, men etter hvert så synes jeg selv at vi ble veldig flinke begge to ;-) Linen var stort sett slakk, Müsli klarte stort sett å ikke fokusere på hunden bak og hunden foran - og pga av et godt innlært "snu"signal slapp jeg å få stramming i linen når vi skulle snu da vi løp frem og tilbake.
 
Som den kommende Kreativ Lydighetshunden hun er, så har hun ikke problemer med å stille opp. Langt fra perfekte heelworkposisjoner, men trolig bra nok til en utstilling. Så positivitetsbloggeren er superfornøyd og ser positivt på fremtidens utstilling/utstillinger ;-)
 
Balansetrening og litt freestyle:

Mens Helena er på kulturskolen trener Müsli og jeg. I dag var det balansetrening på noen balansebommer utenfor Hokksund Barneskole, samt øvelsen "Swing" (sirkler rundt gjenstand, denne gangen et skjerf som henger fra hendene mine).
Müsli har litt høydeskrekk, så er fornøyd med at hun balanserte bra på den bredeste bommen, klarte å snu og skifte retning oppå den - og ikke minst at hun klarte å stå å balansere litt på den smaleste.
Swing gikk greit, men pysemoderen ville ikke ta av båndet grunnet nærliggende trafikk osv, og Müsli blir veldig hemmet av å ha båndet hengende når hun trener. Derfor litt lav intensitet. Men, det jobber vi med - og kanskje blir jeg snart tøff nok til å trene med henne løs også i slike settinger...

Fikk også hilse på en hyggelig jente som spurte fint om å få lov. Müsli ELSKER barn, så da fikk vi jobbet med å ha alle fire bena i bakken ;-)

Figurant
Egentlig så liker jeg ikke bruke egne hunder som figuranter på passeringstrening. Hundeeierne som kommer til konsultasjon trenger ofte hjelp og støtte underveis, så normalt har jeg andre som stiller med figuranthunder. Men i dag fikk jeg ikke skaffet figurant, så Müsli måtte gjøre jobben.
Hun er i en periode nå da hun kan bjeffe på ting som ikke er som de bruker, så kundens bil fikk kjeft :-/ Men, fikk raskt roet henne ned - og figurantjobben gjorde hun kjempebra! Kunden var også såpass dyktig at det holdt i massevis at vi pratet sammen med litt avstand.
Først gikk hun med en hund, deretter med to hunder.
Bra trening for Müsli som har mest figuranterfaring fra kursene der det er mange hunder og vi ikke er på "hennes" jorde og "hennes" vei :-)

Jada, i dag er jeg fornøyd! I morgen blir det freestyletrening på jordet, og hvis jeg rekker - en økt til med kantareller på jordet.

Målet i freestyle er å starte i klasse 1 i år. I kantarellsøk, å finne kantareller i skogen uten at jeg aner hvor de er. Begge bør være oppnåelige :-) Ja, og så var det den blå sløyfen i utstillingsringen da ;-)

Hva som gikk galt og hva jeg gjør med det:Det har aldri vært problematisk for meg å kalle Müsli inn fra hundegården, selv når hun bjeffer på naboen som jobber på jordet som grenser opp mot hundegården - eller på hestene eller vilt som hun ser i skogkanten.
Men i dag kom dagen da hun ikke kom. Hun bjeffet på naboen, jeg ropte - ingen respons. Jeg gikk ned og hentet henne.
Når hun nå skal alene i hundegården har hun på langline slik at jeg raskt kan huke henne inn om det skjer igjen. Samtidig skal våren brukes til flittig innkallingstrening fra hundegården og opp på verandaen (+ mange andre steder, selvsagt). Dødskult å komme til meg fra hundegården, og fri igjen. Av og til løper vi inn og finner belønningen, og så fri igjen. Så skal nok dette ordne seg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar