fredag 10. april 2015

10.4.2015 - Sol, varme og kort og bra treningsøkt!

Dagens positive med hundene:

15 -20 minutters trening med Müsli på jordet:
  • Innkalling og rett i lek fra fri ("Hit") - gøy, gøy, gøy :-)
  • Innkalling fra sitt uten spesielle forstyrrelser (muntlig signal: "one") - kom raskt og glad. Ballkast eller godbit som belønning.
  • Innkalling fra sitt forbi leke og inn på min venstre side (muntlig signal: "one") - kom raskt og glad, belønnet med å få ta ballen.
  • Fri ved fot, venstre side ("one") og fri ved fot høyre side ("five")
  • Slalåm mellom bena - jobber med å få opp tempo, og ser at når jeg roser henne mens hun går så har hun mye mer fart og glede enn om jeg er stille mellom muntlige signaler. Jobber også med litt variasjoner i slalåmen, altså at jeg kan gå litt sidelengs, stå i ro (hun går da åttetall) osv.
  • Teppetrening. Hun skal på muntlig signal ("teppe") løpe til teppet og legge seg. Og bli der. Dette er hun ganske flink til - men jeg vil hun skal klare det fra lengre avstand. Vi var vel kanskje på 10 meter i dag, bare å utvide.
Frøkna stakk av med en rekvisitt til freestyleprogrammet vi jobber med. Jeg hadde lagt den fra mg på en stol, så hun mente vel det var fritt frem. Raste en runde med den, og kom fint og avleverte da jeg ba henne om det!

Avlevering av ball etter belønningskast, hver gang! Den har sittet litt langt inne tidligere

5 - 10 minutters båndtrening langs hestejordet:
Müsli har lyst til å kjefte litt på hestene - hopper i mot og napper og bjeffer. Dette har jeg jobbet litt med i vinter ved at hun av og til har vært med når jeg har foret dem fra utsiden av gjerdet. Det kommer seg! Rigel er ikke spesielt glad i hunder, derfor er det viktig at han ikke provoseres av lille frøken fryd.
  • Hestene fikk først høy spredd langs gjerdet for at de skulle holde seg ved gjerdet, og gjerne i litt bevegelse. Deretter hentet jeg Müsli og jobbet båndtrening ved at vi trente tett på gjerdet. Et par små utfall, men ikke mye. Rigel sa også klart i fra til henne en gang at hun vær så god fikk oppføre seg. Tar hodet ned mot henne og stamper.
    De siste minuttene gikk hun kjempefint på både venstre og høyre side, og kunne sitte og ha kontakt tett på hestene som spiste.
Jack søkte ball på jordet i dag. Den enkle varianten - han lå mens jeg gikk og gjemte et par baller. Så fikk han lete.
Litt agilityslalåm og enkel lydighet. Han elsker å jobbe - bare stas!

Ikke noe negativt i dag :-) Solskinn og varme gjør ikke noe det heller!


Så en film på fb der de tok duct tape på mulen til en skvetten hest for å roe den ned. Ingen forklaring på hvorfor det virket.
Tja, det skader ikke prøve tenkte jeg. Gnist kan være utrolig masete når jeg pusser og saler ham. Mye å følge med på - flytter på seg hele tiden.
Prøvd 3 ganger, og samtlige ganger ble han roligere. Det ser ikke ut til at han bryr seg om at tapen er der, og det kan være tilfeldig at han står mer i ro når den kommer på. Blir ikke apatisk - men roligere.

Noen som har teorier på hva det er som gjør at det virker? Om det virker og ikke bare var tilfeldig...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar