mandag 28. september 2015

positiv positivietsblogg i positivitesbloggen

Det er lenge siden sist jeg har blogget. Det er ikke det at jeg ikke har noe å skrive om, det er bare det at tiden strekker ikke til.
Jeg er imponert over dem som har familie, dyr, jobb - og som i tillegg har kapasitet til å blogge ofte! Hvordan gjøres det uten at det går ut over noe av det andre? Jeg er dessverre ikke der, så da blir det skippertak :-)
Nå er mann og barn bortreist en uke, så da kan det bli noen sene kvelder med litt oppsamlet bloggideer ;-)


Müsli med husgjesten Engla som bodde hos oss 2 uker i september :-)

Jeg er positiv til Müsli og våre aktiviteter samen - veldig positiv - for tiden :-) Og det er jo det denne bloggen skal handle om..

I dag var jeg på Rally-lydighetstrening med Vigdis og Tove i Drammen Hundepark. Müsli gikk kl. 1 og kl. 2 baner. Ikke veldig revolusjonerende det kanskje - men snuppa mi er kjent for å ha konsentrasjon i få sekunder om gangen. I dag gikk hun lange baner uten bånd - og hun holdt fokus på meg og det vi gjorde sammen :-) Og det selv om de andre to trente samtidig - og en av dem, Mira, er en av hennes beste venninner.
- En liten avstikker hadde hun - etter at første bane var gått. Jeg var så overlykkelig og stolt at jeg nok lekte henne opp i skyene.. Og hun fant ut at da kunne hun like godt fortsette leken sammen med Mira.. Det endte med noen minutter i buret. Etterpå hadde hun to supre runder uten å bry seg om Mira og Bella som også jobbet!

Helgen 19. og 20. september hadde Hund i Fokus besøk av favorittinstruktøren min, Frida Binette, fra Stardogs i Sverige. Et ekskulsivt lite kurs med 5 deltakere med hund og en observatør søndagen.
Mye jobbing med den enkeltes program i Kreativ Lydighet samt en del jobbing med fellesøvelser.
Øvelsene vi gikk gjennom var:
  • Front nært og på avstand. Hunden skal ha hodet vendt mot førers front og kunne bevege seg til sidene. Hunden sto med forbena på en planke og flyttet seg hele tiden med bena på planken.
  • Gå foran fører, fremadsending. Her brukte vi snutetarget.
  • Trene øvelser på avstand ved bruk av en matte som hunden sendes til
  • Turn - hunden står med rompen mot førers front, hodet bort fra fører. Begynte øvelsen fra mellom bena og noen skritt frem mot en planke som hunden satt frambeina på.
  • Rundt en gjenstand i kombinasjon med et annet triks
Søndagen var Eva Byrkjeland til stede. Hun filmet litt fra kurset:


Jeg hadde 3 personlige ønsker for kurset:

  1. Klare å lære meg programmets gang i musikken. 
  2. Få til en sekvens av programmet som jeg har slitt litt med...
  3. Klare å jobbe med Müsli gjennom flere øvelser uten at hun mistet fokus.
3 av 3 mål fikk jeg til. Takk til Frida for god hjelp, gleder meg til vi ses igjen! Nytt kurs i mai :-)

Müsli og Helena har gått på agilitykurs. Jeg har bare vært sjåfør :-) 
De klarte seg kjempebra - og håpet er at Helena skal ha lyst til å fortsette. Men, er ikke helt sikker. Det er som med ridningen. Hun elsker å gå på kurs, men å holde på med dyrene hjemme er ikke like interessant... Ja, ja. Det endrer seg vel kanskje en dag - og hvis ikke, ja så har hun uansett glede av samholdet med dyrene.




Jeg har hengt meg på en utfordring på Facebook. "100 platser, 100 dagar"
I starten var jeg flittig og trente dekk hver dag. Så begynte jeg å glemme det, og nå er jeg vel på annenhver dag, ca. Med noen skippertak med flere per dag.
Müsli klarer det bra - og fortsatt har vi 52 ganger igjen før vi har klart 100. Her er noen eksempler:









Har satt meg to kortsiktige mål. Tørre å starte i freestyle innen utgangen av året, og starte en gang til i Rally. Akkurat nå så føles det overkommelig :-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar